Głosy z Internetu

Marketing sportu w internecie. Jak branża sportowa może zarabiać w sieci?

Konkurencja o czas wolny każdego z nas jest największa w dziejach. Każdego dnia jesteśmy bombardowani możliwościami – i w świecie wirtualnym, w i świecie rzeczywistym. Tradycyjne rozrywki i tradycyjne kanały konsumpcji rozrywki poddają się tej rzeczywistości.

Rozmawiamy, jak w tym kontekście odnajduje się branża sportu. Pretekstem do spotkania są niedawno zakończone turnieje Euro 2020 i Igrzyska Olimpijskie w Tokio, a także tocząca się od dłuższego czasu dyskusja o odporności biznesowej zglobalizowanej branży sportu.

Kilka trendów:

Oglądalność telewizyjna tegorocznych edycji wspomnianych dwóch imprez w krajach Zachodu była najniższa od lat. Przykładowo największe badanie oglądalności piłkarskiego Euro z 18 europejskich krajów (w tym Polski i wszystkich dużych krajów europejskich z tradycjami piłkarskimi) pokazują, że oglądalność tego turnieju była w badanych krajach aż o 15 proc. niższa niż 5 lat temu. Dla Igrzysk ta zmiana jest jeszcze bardziej dramatyczna – przykładowo na rynku USA oglądalność od poprzedniego turnieju w Rio spadła o 45%!

Covid podkopał wpływy z organizacji eventów, sponsorzy często ścinali budżety reklamowe.

Od oglądania sportu odchodzą młodzi.

Bankrutują zasłużone kluby a nawet całe rozgrywki (na skraju bankructwa znalazło się wiele klubów francuskiej Ligue 1 a także Barcelona).

Ludzie masowo rezygnują z abonamentów na telewizję płatną, która od około 30 lat było podstawą nieprawdopodobnego rozwoju i globalizacji części komercyjnej sportu. W czasie pandemii odpływ użytkowników z krajów Zachodu z TV płatnych sięgał nawet kilkunastu procent rocznie. Powstało na to nawet osobne pojęcie: cord-cutting. Jednocześnie w internecie pojawiają się nowe media sportowe i odnoszą ogromne sukcesy, jak choćby w Polsce Kanał Sportowy, Viaplay, czy newonce.sport

Nawet jeśli kibice jeszcze oglądają sport w telewizji, to powszechny jest multiscreening. Np. w badaniach przeprowadzonych podczas Euro 2020, 61 proc kibiców przyznawało się do spoglądania w telefon w czasie meczu. Inne badania – wśród kibiców czołowych lig – mówiły nawet o 90% użytkowników dzielących uwagę między transmisję sportową a smartfona.

Nie ulega wątpliwości, że internet zachwiał dotychczasowym modelem biznesowym sportu opartym o masowe transmisje telewizyjne i dystrybucję pieniędzy z reklam telewizyjnych oraz abonamentów. Czy to oznacza koniec sportu jaki znamy? A może po prostu konsumpcja sportu przeniesie się do internetu? Kto na tym wygra, a kto przegra? Jak osoby i podmioty działające na rynku sportu mogą budować nowe kanały dochodów w internecie?

Zapraszamy do wysłuchania odcinka:

Głosy z internetu
Głosy z internetu
Marketing sportu w internecie. Jak branża sportowa może zarabiać w sieci?
/
Możesz nasz słuchać także na popularnych platformach podcastowych:

Kontakt

Planujesz kampanię w  internecie dla siebie, swojej firmy lub organizacji? Chcesz rozwinąć swoją komunikację online swojego biznesu lub organizacji? Dotychczasowe działania w internecie nie przyniosły zakładanych efektów?

  • Planujesz kampanię w internecie dla siebie, swojej firmy lub organizacji?
  • Chcesz rozwinąć swoją komunikację online swojego biznesu lub organizacji?
  • Dotychczasowe działania w internecie nie przyniosły zakładanych efektów?

Zacznijmy działać!